سفارش تبلیغ
صبا ویژن

افزایش و تعدیل اجاره به

درخواست تعدیل یا افزایش اجاره بها

قانون روابط موجر و مستأجر در ماده 4 خود، تمامی شرایط مربوط به تعدیل اجاره بها را عنوان کرده است. طبق این قانون: موجر یا مستأجر می توانند بنا به شرایط و میزان تغییر در هزینه های زندگی، برای تجدید نظر در اجاره بها اقدام نمایند. این اقدام منوط به آن است که مدت اجاره تمام شده باشد و از تاریخی که در سند قطعی تعیین اجاره بها درج شده، سه سال تمام گذشته باشد. در اینصورت دادگاه می تواند نرخ اجاره بها را با نظر کارشناس بنا بر نرخ روز تعیین نماید.

مبنای روش محاسبه تعدیل اجاره بها

تعدیل اجاره بها

قبل از اینکه درباره شیوه محاسبه تعدیل اجاره بها بدانیم لازم است از نحوه تعیین اجاره بها آگاه شویم. عواملی که در محاسبه اجاره بها تأثیر دارد شامل نوع ملک، قدمت آن، مدت زمان اجاره توسط مستأجر، موقعیت جغرافیایی ملک، مساحت بنا، نوع کاربری ملک و… است. بی شک تمام این موارد به همراه عوامل دیگری چون پرداخت سرقفلی و میزان اجاره بهای قبلی و همچنین تعمیرات احتمالی که مستأجر در ملک اعمال نموده نیز در تعیین میزان تعدیل اجاره بها مؤثر است.

اما باید توجه داشت حتی با علم به تمامی موارد بالا، تعیین میزان افزایش یا کاهش اجاره بها، تنها در حوزه تخصص کارشناس رسمی دادگستری قرار دارد. البته در ماده 4 قانون روابط مستأجر و موجر نیز صراحتاً اعلام شده است که نظر کارشناس زمانی مورد تأیید دادگاه قرار می گیرد که عوامل بالا تماماً در محاسبه کارشناسی نرخ تعدیل اجاره بها لحاظ شده باشد.

دعوی تعدیل اجاره بها

دعوی تعدیل اجاره بها

بدیهی است که مستأجر و موجر می توانند در زمینه تعدیل اجاره بها، بدون نیاز به تشکیل پرونده حقوقی توافق نمایند. اما مواردی به وجود می آید که طرفین در توافق لزوم تعدیل یا تعیین نرخ تعدیل اجاره بها به مشکل بر می خورند. در این صورت هر یک از طرفین می توانند درخواست تعدیل اجاره بها را تنظیم نمایند. در اینصورت دادگاه، کارشناس را تعیین و با نظر وی، حکم قطعی در زمینه افزایش یا کاهش اجاره بها را صادر می کند.

چه دعوی از طرف موجر مطرح شده باشد و چه از سوی مستأجر، دادخواست تعدیل اجاره بها حتما باید به دادگاه ارائه شود و تشریفات عمومی دادخواست، نظیر تعیین خواهان، خوانده و خواسته به صورت کامل اجرا شود.

وکیل دعاوی ملکی، با تجربه کافی و علم به تمامی قوانین، می تواند وکالت انجام و پیگیری تمامی مراحل بالا را بر عهده گیرد.

مؤسسه حقوقی پندار با سال ها تجربه در زمینه دعاوی ملکی، بهترین و با تجربه ترین وکلا در زمینه امور ملکی را به منظور وکالت امور حقوقی تعدیل اجاره بهابه مراجعین محترم پیشنهاد می کند.

اگر مطالب بالا در زمینه تعدیل اجاره بها به شما کمک کرد و نیاز به وکیل امور ملکی دارید، با موسسه حقوقی پندار تماس بگیرید تا از مشاوره وکلای با تجربه آن بهره مند شوید.