سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قرار تامین خواسته

تأمین خواسته چیست؟

قرار تأمین خواسته یا توقیف مال در مواقعی به کار می رود که شخصی، پول یا مالی را به دین گرفته باشد و قصد سوء استفاده و تخریب یا پنهان نمودن آن را داشته باشد تا از پس دادن آن سر باز زند. در چنین حالتی وصول دین توسط بستانکار با مشکل مواجه می شود. در نتیجه قانون به وی این اجازه را می دهد که بدون اطلاع مدیون، طلب خود را توقیف نماید و اجازه دخل و تصرف در آن توسط بدهکار را سبی نماید. پس از ارائه دادخواست تأمین خواسته، در صورت تخلف بدهکار و سوء استفاده از مال، بستانکار می تواند علیه او شکایت کند.

موارد مشمول صدور قرار تأمین خواسته

موارد مشمول صدور قرار تأمین خواسته

طبق ماده 108 قانون مدنی، خواهان می تواند در موارد زیر اقدام به ارائه دادخواست صدور توقیف مال نماید:

  • شکایت دارای سند رسمی باشد؛
  • خواسته در شرف تخریب و تضییع باشد؛
  • اوراق تجاری واخواست شده که دادگاه طبق قانون باید قرار تأمین خواسته صادر نماید؛
  • در ماده 218 قانون مدنی و 221 قانون امور حسبی نیز به ترتیب درباره امکان صدور قرار تأمین خواسته در مواردی که مدیون به مال، اقدام به سوء استفاده در مال نماید و در موارد توقیف ترکه در مدت تحریر آن، توضیح داده شده است.
  • در مواردی که خواهان خود خسارات احتمالی وارده به طرف مقابل را به صندوق دادگستری پرداخت نماید.

در تمامی موارد فوق دادگاه مکلف به قبول دادخواست تأمین خواسته است.

قرار تأمین خواسته با تعیین خسارت احتمالی

در پاراگراف قبل در مورد موارد مشمول صدور قرار تأمین خواسته صحبت کردیم. لازم به ذکر است در موارد 1 الی 4، دادگاه نباید خوهان را مکلف به پرداخت خسارت احتمالی نماید. از طرف دیگر، در صورتی که هیچ یک از موارد بندهای 1 الی 4 صادق نباشد، دادگاه نمی تواند بدون تأمین خسارت احتمالی از طرف خواهان، اقدام به صدور قرار تأمین خواسته نماید.

قرار تأمین خواسته

تأمین خسارت احتمالی باید حتماً به صورت وجه نقد باشد. میزان خسارت احتمالی توسط قانون تعیین نشده است و تعیین مبلغ آن به صلاحدید دادگاه واگذار شده است. مبلغ خسارت به عوامل زیادی چون امکان واقعی اجرای تمام و کمال قرار تأمین خواسته، نوع اموال مورد بازداشت، مدت زمان بازداشت اموال بستگی دارد.

به طور معمول مدت تأمین خسارات احتمالی 10 روز است که با ضمانت صدور قرار رد درخواست تأمین می باشد. هزینه تأمین خواسته به عهده خواهان است.

دادخواست مطالبه مهریه و تامین خواسته

دادخواست تأمین خواسته مهریه به منظور توفیق اموال مرد جهت جلوگیری از نقل و انتقالات آتی صادر می شود تا در صورت نیاز، بعداً بتوان اقدام به اجرای حکم مهریه به نفع زن نمود.

نحوه اجرای تأمین خواسته

 قرار تأمین خواسته به دو صورت می تواند اجرا شود. در برخی موارد خواهان می تواند بدون اقدام مرجع قضایی، پس از اطلاع از صدور قرار تأمین، مال خود را برای توقیف به اجرای احکام معرفی نماید. اما در اکثر موارد، قرار تأمین خواسته طی مراحل قانونی به خوانده ابلاغ و تحمیل می شود.

دانلود نمونه درخواست تأمین خواسته

در صورتی که پس از اجرای قرار تأمین خواسته، شخص ثالث ادعایی بر اموال داشته باشد و بتواند آن را ثابت کند، با ارائه دادخواست رفع توقیف تأمین خواسته امکان توقیف حکم را دارد. منوط به اینکه وی اسناد لازم یا حکم دادگاه با تاریخ قبل از صدور حکم توقیف اموال را برای اثبات ادعای خود داشته باشد.

تأمین خواسته در امور کیفری

تأمین خواسته به دو صورت مورد بررسی قرار میگیرد: تأمین خواسته کیفری و تأمین خواسته حقوقی. در مورد موارد حقوقی در بندهای پیش به صورت مفصل صحبت کردیم اما در مورد قرار تامین خواسته کیفری به این صورت است که شاکی می تواند برای تأمین ضرر و زیان خود به بازپرس درخواست دهد. در مورد دعاوی کیفری، مانند تأمین خواسته چک حقوقی، توقیف اموال منوط به پرداخت خسارت احتمالی نیست.

دانلود نمونه دادخواست تامین خواسته چک

دادخواست تأمین دلیل

ممکن است شخصی احتمال دهد به در آینده به دلایلی برای طرح دعوی خاصی در دادگاه نیازمند است و این دلایل و اسناد و مدارک خارج از دسترس یا در حال از بین رفتن است. در این صورت وی می تواند درخواست تأمین دلیل خود را به دادگاه ارائه نماید تا دادگاه نسبت به مشاهده، تهیه صورت، گزارشگیری و ثبت کتبی دلایل اقدام نماید.

از جمله موارد نمونه تأمین دلیل می توان به مثال زیر اشاره نمود:

فرض کنید خودرو شما با خودرو دیگری تصادف کرده و فرد مقابل که به عنوان مقصر شناخته شده، اقدام به پرداخت خسارت نمی کند. در اینجا شما از طریق ارائه فرم درخواست تأمین دلیل به دادگاه می توانید نسبت به تخمین خسارات وارده اقدام نمایید تا بعداً در صورت نیاز بتوانید اسناد و مدارک لازم را در دادگاه ارائه نمایید.

مرجع ذی صلاح رسیدگی به قرار تأمین دلیل

رسیدگی به دادخواست تأمین دلیل در شورای حل اختلاف انجام می شود. هرچند قبلا این مراحل در دادگاه حقوقی انجام می شد اما پس از تصویب قانون شواری حل اختلاف و ایجاد شورا، این صلاحیت در اختیار شورایی است که دلیل در حوزه یا محدوده آن واقع شده است. رسیدگی به تأمین دلیل شورای حل اختلاف منوط به این است که شورا در آن منطقه وجود داشته باشد در غیر اینصورت دادگاه به آن رسیدگی خواهد نمود.

دانلود نمونه دادخواست تأمین دلیل

سوالات متداول

تفاوت تأمین دلیل و تأمین خواسته چیست؟